Tussentijdse campagne nieuwsbrief

opruimenmaandag 26 februari 2007 22:28

Verkiezingsprogramma ChristenUnie-SGP in begrijpelijke taal

Deze week presenteren we ons verkiezingsprogramma vertaald in eenvoudige taal voor mensen met een verstandelijke beperking. Vorig jaar, in de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen, was er ook een landelijk ChristenUnie verkiezingsprogramma in eenvoudig Nederlands samengesteld. De provincies Brabant en Gelderland volgen bij de campagne voor de Statenverkiezingen dit voorbeeld.

In het vereenvoudigde programma leggen we uit wat onze partijen belangrijk vinden. Voor kinderen, voor zieken en voor dieren. Het past bij ChristenUnie en SGP om ook mensen met een verstandelijke beperking uit te leggen wat wij nu precies belangrijk vinden. Deze mensen hebben stemrecht en daarmee recht op een toelichting. Dat doen we in eenvoudige woorden en met begrijpelijke pictogrammen. Het programma is als bijlage bij deze nieuwsbrief bijgesloten.
Voorstel versterking van de leefbaarheid van de kleine kernen.

Uit: Kernkracht, blad van vereniging voor kleine kernen
Plattelandsbeleid en de ontwikkeling van kleine kernen is een van de speerpunten in het programma van ChristenUnie-SGP de komende vier jaar. Wij willen in het bijzonder insteken op een stuk saamhorigheid en de zorg voor elkaar, dat in Brabant weer opgepakt en gecreëerd moet worden. Vooral in de kleine kernen in Brabant zie je daar nog mooie voorbeelden van. Daar zie je nog dat jongeren met de ouderen en de ouderen met de jongeren optrekken. Dat vind ik een van de kwaliteiten van Noord-Brabant. Maar we zien wel dat de saamhorigheid en zorg voor elkaar steeds verder achteruit gaat. En daar willen wij graag een halt aan toeroepen. In ieder geval door er voor te zorgen dat de kleine kernen weer voor de eigen aanwas kunnen gaan bouwen, zodat de jongeren niet meer weg hoeven te trekken. Evenzeer willen we, waar dat mogelijk is, het voorzieningenniveau sterk gaan ondersteunen. De combinatie zorg, welzijn en wonen uit het Combifonds wil de ChristenUnie-SGP daarom de komende jaren op een andere wijze aanpakken, want er komen nu ieder jaar meer aanvragen binnen dan er kunnen worden gehonoreerd. Wij hebben in de campagne dan ook het concrete voorstel gedaan om iedere kleine kern met minder dan 5000 inwoners, de mogelijkheid te bieden om de komende vier jaar voor een dergelijk project in aanmerking te komen. In een co-financieringsstructuur, zoals men nu het Combifonds heeft opgepakt, zou dat voor de provincie een investering van € 10 miljoen betekenen. Daarmee biedt de provincie iedere kleine kern de komende periode de mogelijkheid om, met inzet van eigen mensen en participatie van de gemeente en andere instellingen, hun voorzieningenniveau naar een hoger plan te tillen.”

Campagnevoeren op de markt in Tilburg

Zaterdag hebben we met de campagnecaravantour Oosterhout en Tilburg aangedaan. We zijn aardig tussen de buien door getoerd. Toch één van de leukste campagne-onderdelen. Gewoon lekker op straat de mensen opzoeken, het gesprek aangaan en reacties peilen. Opvallend hoe positief de mensen reageren, aangeven “ik ga op jullie stemmen!” of gewoon even de groeten aan André willen overbrengen. De flyers en kaarten worden graag aangepakt en met een koffiepad erbij staan ze zelfs letterlijk in de rij. In Tilburg toch stapels flyers uitgedeeld en na afloop slechts enkele op straat weer aangetroffen. Nu maar hopen dat ze de boodschap goed zullen lezen en ons programma willen steunen.
Na in Tilburg door de campagnematerialen heen te zijn geraakt nog even de resterende borden geplakt en van een vrolijk ballonnetje voorzien. Zie hier een heuse handleiding: hoe beplak ik een verkiezingsbord.

Eerste even goed inlijmen

Vervolgens een mooi plekje zoeken (niet over een andere poster, behalve als die er twee keer hangt.

Alles netjes opruimen. En klaar!

ChristenUnie-SGP in beeld

Inmiddels heb ik er bijna een dagtaak aan om aan alle verzoeken tot interviews, redigeren van de teksten, standpuntbepaling op allerlei terrein, en mogelijkheden om stukjes aan te leveren in allerlei bladen te voldoen. We zullen in de komende week dan ook goed zichtbaar zijn in de diverse media. Dinsdag zal op Omroep Brabant een reportage worden uitgezonden over de jeugdzorg waar ik aan meegewerkt heb en donderdag zal het lijsttrekkersdebat worden uitgezonden.
Aanstaande woensdag zal bij alle Brabanders een provinciale verkiezingskrant op de mat vallen met twee pagina’s gevuld door onze fractie. Ook zullen we in de huis-aan-huis bladen van deze week terug te vinden zijn met een verkiezingsadvertentie.
Op Omroep Brabant wordt een poll bijgehouden waarin je je politieke voorkeur kunt aangeven. Wellicht leuk om even te stemmen.

Politieke jongerenavond

Uit: Altena Nieuws, door Theunis de Peuter
“Samen werken, samen leven.” Met dit aansporende motto presenteerden Balkenende, Bos en Rouvoet ruim twee weken geleden het nieuwe regeerakkoord. Inmiddels is de nieuwe ministersploeg alweer een aantal dagen aan het werk. De coalitiepartijen kunnen nu echter niet lui achterover leunen, want de eerste grote testcase nadert. Op 7 maart gaat de burger namelijk naar de stembus voor de provinciale statenverkiezingen. Ook de ChristenUnie-SGP fractie Noord-Brabant maakt zich op voor deze verkiezingen. Lijsttrekker Hermen Vreugdenhil legt uit waarom de provinciale statenverkiezingen zo belangrijk zijn: “De provinciale verkiezingen zijn van groot belang voor de inrichting van je eigen directe (leef)omgeving. Voor de toekomst van Brabant.”

Dat de verkiezingen voor de ChristenUnie-SGP zo van belang zijn, komt onder andere tot uitdrukking in de overvolle campagnekalender. Zo toert de fractie onder aanvoering van Vreugdenhil gedurende vier zaterdagen met een kleurrijke caravan door de provincie Brabant. Verder wist het campagneteam op zaterdag 17 februari een heuse wielertocht op poten te zetten. Het was een prachtig schouwspel: een lint van wielrenners, gekleed in ChristenUnie-wielertenues, baande zich een weg door het Brabantse landschap, op weg naar het provinciehuis in Den Bosch. Een van voornaamste campagne-activiteiten moet echter nog komen. Aanstaande zaterdagavond organiseert Perspectief, de politieke jongerenorganisatie van de ChristenUnie, een politieke jongerenavond in ‘de Pomp’ in Almkerk. Als sprekers zullen Hermen Vreugdenhil en ChristenUnie-Kamerlid Ernst Cramer acte de presens geven. “De regeringsdeelname van de ChristenUnie biedt ook op provinciaal niveau volop kansen. Zaken die wij belangrijk vinden als jeugdhulpverlening, bescherming van natuur en milieu en duurzame energie kunnen wij in een samenwerking tussen provincie en de fractie in den Haag ook in Brabant op de kaart zetten.” Tevens zal met Ernst Cramer worden teruggekeken op de kabinetsformatie. Hij laat de bezoekers onder andere weten welke rol hij als kamerlid daarin speelde. “Een unieke kans om op 3 maart met de provinciale en landelijke vertegenwoordigers in debat te gaan over de toekomst van Brabant!”

Politieke jongerenavond
‘De Pomp’, Almkerk
Aanvang: 20.00 u
Toegang: gratis

Agenda voor de komende week
26 februari Debat Ijzeren Rijn, Budel, deelname Ko Jansen Vanaf 19.30 uur

28 februari
Armoededebat, verkade fabriek den Bosch, deelname Jan Luteijn Vanaf 19.00 uur

28 februari
Debat landelijk gebied, verkade fabriek den Bosch, deelname Hermen Vreugdenhil Vanaf 20.00 uur

1 maart
Lijsttrekkersdebat kleine partijen Omroep Brabant Opnames 12.00 uur, uitzending ‘s avonds

2 maart
Politiek forum reintegratevraagstukken, Boerke Mutsaers Tilburg, deelname Hermen Vreugdenhil Vanaf 10.00 uur

Caravantour
Oss
Den Bosch 10.00 uur Oss
13.00 uur Den Bosch

Open dag provinciehuis 9.00 tot 16.00 uur

Verkiezingsavond PerspectieF Vanaf 20.00 uur

5 maart
Politiek café Breda, café Korenmaat, deelname Hermen Vreudenhil Vanaf 20.00 uur

7 maart
Uitslagenavond in provinciehuis

Als u activiteiten wilt bijwonen en de sprekers wilt ondersteunen bent u van harte
welkom! Voor nadere informatie kunt u contact met ons opnemen.

Gebed
We mogen campagne voeren in het besef dat we afhankelijk zijn van de zegen van onze Heer en God. Campagnevoeren en bidden is een goede combinatie. Ik wil u dan ook nogmaals vragen of u wilt bidden voor een zegen over de campagne.

Tot slot.
De kiesverenigingen zijn inmiddels allemaal voorzien van campagnematerialen. Ik hoop dat we komende week dan ook op de markten en centra goed zichtbaar mogen zijn. Na de verkiezingen zijn de flyers, kaarten en manifesten niet meer actueel. Wellicht een idee om de overgebleven flyers en kaarten op de avond voor de verkiezing huis aan huis te folderen. Het zou jammer zijn als niet alle materialen onder de mensen worden gebracht. Laat u het weten als u materialen overhoudt? Die kunnen we wellicht elders inzetten.
De campagnecaravan is nog steeds vrij te gebruiken, u kunt hem ophalen in Nieuwendijk. Als je rondrijdt oog je een hoop bekijks en geregeld een bemoedigend getoeter, Wellicht een idee om eens een aantal rondjes door uw dorp mee te rijden.

Wilt u niets missen en weten waar u ons kan vinden in de provincie kijk dan op www.noordbrabant.christenunie.nl.

Met vriendelijke groet,

Namens het campagneteam,