
Bijdrage debat bestuursakkoord 2007-2011
De ChristenUnie-SGP fractie wil de coalitiepartijen feliciteren
met het
bestuursakkoord. Met recht een akkoord op hoofdlijnen
waarin maatschappelijke vraagstukken niet worden omzeild en waarin
u het aandurft om ambities en uitdagingen rondom deze vraagstukken
te formuleren. Wij kunnen het bestuursakkoord dan ook op
hoofdlijnen steunen, uitgezonderd enkele uitspattingen.
Het akkoord is een helder stuk geworden. Uw proeve van bekwaamheid
om voortaan in helder en begrijpelijk Nederlands te schrijven is
daarmee geslaagd. Pas op pagina 15 begon ik mij te irriteren aan
teksten als “verstopte en verkalkte aders bedreigen de
hartslag van Brabant”. Ook het concretiseren van actiepunten
mag nog wel wat scherper, wat meer SMART. U zou eens moeten turven
hoe vaak er staat: wordt bekeken, wordt bezien, wordt onderzocht of
wordt geïnventariseerd.
Het is een akkoord geworden wat niet dichtgetimmerd is maar waar
ruimte is gelaten om te zoeken naar een gezamenlijke invulling van
de gestelde ambities, in dialoog met de Staten en de Brabantse
samenleving. Laat ik dan met deze bijdrage een eerste aanzet geven
tot een goede invulling van deze ambities.
Het bestuursakkoord ademt de sfeer van een nieuwe koers. Een lijn
die landelijk al in het regeerakkoord was ingezet en nu ook in
Brabant doorgetrokken wordt in dit Bestuursakkoord.
Een koers, ingezet vanuit de analyse dat er meer is dan economie
alleen. U onderkent dat de kwaliteit van leven zelf in Brabant de
nodige aandacht moet krijgen. Onderlinge zorg en vertrouwen in
elkaar mogen dan ook weer als basiswaarde worden gezien voor een
gezonde Brabantse samenleving. Wij kunnen dit met u
onderschrijven.
Het moet een feest zijn geweest om vanuit deze analyse én in
gunstige economische omstandigheden de lijnen te mogen uitzetten
voor een waardevol Brabant. Een bestuursakkoord sluiten met 500
miljoen extra investeringsruimte en mogelijkheden om nog eens 200
miljoen vanuit de organisatie vrij te maken voor nieuwe ambities is
niet iedere provincie gegeven.
Het is dan ook goed dat we beseffen vanuit welke rijkdom wij mogen
werken aan een waardevolle samenleving. Dat we mogen werken met de
rijke mogelijkheden die Brabant en de Brabanders biedt om te leven
en te werken, rijk aan ontplooiingsmogelijkheden, rijk aan
ecologische waarden, rijk aan financiële middelen. We moeten
ons goed beseffen welke verantwoordelijkheden dat geeft.
Maar de ChristenUnie-SGP fractie zal ook de kwetsbaarheid van
Brabant en de Brabanders niet uit het oog verliezen. Onze fractie
zal ook in de komende bestuursperiode blijven opkomen voor het
kwetsbare, de kwetsbare groepen in onze samenleving. Denk
bijvoorbeeld aan jongeren en ouderen. Wij blijven opkomen voor het
milieu en behoud van ecologische waarden. Wij blijven opkomen voor
een duurzame landbouw. Wij zullen in het bestuursakkoord dan ook de
mogelijkheden aangrijpen en het draagvlak bij andere partijen
zoeken om hier concreet invulling aan te geven.
Als we de balans opmaken van de afgelopen bestuursperiode dan
constateren we dat er een goede basis is gelegd waarop we deze
periode verder kunnen bouwen. En tóch kan Brabant wel wat
nieuw elan gebruiken. Misschien wel júist nu. Het is nu niet
de tijd om de vruchten te plukken maar om te investeren. Investeren
in een waarde(n)vol Brabant.
En dat nieuwe elan voor Brabant begint wat onze fractie betreft bij
een goed en transparant provinciebestuur. Een bestuur met een
frisse en heldere visie op de toekomst van Brabant met een
duidelijke afbakening van taken en bevoegdheden. Afronding van de
kerntakendiscussie op korte termijn is dan ook noodzakelijk om het
kader aan te geven waarbinnen de ambities van het bestuursakkoord
vorm moeten krijgen. Bij die ambities dient de provincie kritisch
te zijn op uitbreidingen van het takenpakket. Schep geen
verwachtingen die je niet waar kunt maken.
Een nieuw elan vraagt om een provinciebestuur dat haar taken
integer uitvoert maar óók faciliterend en
coördinerend wil zijn. Die als sterk middenbestuur oog heeft
voor de versterking van gemeenten. Wij ondersteunen de lijn in het
bestuursakkoord dat faciliteren betekent dat je soms niet zelf moet
willen scoren maar de infrastructuur creëert en middelen
vrijmaakt om gemeenten en maatschappelijke instellingen te laten
scoren. Breng het adagium dan ook werkelijk in de praktijk: Wat
lokaal kan ook lokaal doen. Wij steunen hierin het bestuursakkoord
maar zullen de uitwerking kritisch blijven volgen.
En in dat nieuwe Brabantse elan neemt wat onze fractie betreft de
aandacht voor gezins- en jongerenbeleid een prominente plaats in.
Wat is er nou effectiever dan rechtstreeks te investeren in
gezinnen en jongeren. Wij steunen dan ook van harte de ambities om
te komen tot een steunend netwerk rondom jongeren en gezinnen. Wij
steunen de ambitie om in iedere gemeente een voorziening als een
Centrum voor Jeugd en Gezin actief te hebben. Wij houden u scherp
op de uitvoering hiervan.
Soms redden ouders het niet alleen en is er voor de opvoeding
professionele hulp nodig. Is de draagkracht van de ouders kleiner
dan de draaglast van de opvoeding. Juist dan komt het er op aan dat
provincie en gemeenten het vangnet voor de zwakkeren kunnen zijn.
Dat die extra zorg tijdig en dichtbij geboden wordt. Dat
wachtlijsten geen belemmering vormen. Wij steunen dan ook de
ambities uit het bestuursakkoord om vanuit de provinciale regierol
in te zetten op de versterking van de keten in de jeugdzorg. Wij
denken graag mee in de concrete uitwerking van de gestelde
ambities.
In een nieuw Brabants elan mag de vitalisering van het platteland
niet ontbreken. Brabant heeft een schitterend platteland en
Brabanders zijn trots op hun plattelandscultuur. Een vitaal
platteland is een platteland met voldoende voorzieningen,
kleinschalige economische bedrijvigheid en bovenal een bloeiende
agrarische sector. Hier zijn de afgelopen jaren echter grote gaten
gevallen. De agrarische sector staat steeds meer onder druk. Het
voorzieningenniveau daalt in rap tempo en de echte
plattelandscultuur verdwijnt steeds vaker. Met alleen een
voortvarende uitwerking van de reconstructie zijn we er niet. De
provincie zal in de komende periode forser dan gesteld zich moeten
inzetten om de agrarische sector een duurzaam perspectief te
bieden. En daarbij moet de focus niet voornamelijk gelegd worden
bij de grote, intensieve bedrijven. Juist de gezinsbedrijven die zo
een belangrijk aandeel vormen in de openheid en herkenbaarheid van
het landschap moeten ondersteund worden. Dit betekent ook steun aan
jonge boeren, investeren in biologische landbouw en agrarisch
natuurbeheer. Wij zijn blij met de ambitie om de multifunctionele
voorzieningen in kleine kernen te stimuleren en de criteria voor
het combifonds te verruimen.
En bij nieuw elan denk ik niet in de minste plaats aan de
hernieuwde aandacht voor ecologie en duurzame energie. We zullen in
Brabant écht strategische keuzes moeten maken voor een
duurzame samenleving. Een evenwicht nastreven tussen economie en
ecologie. Tussen eerlijk ondernemerschap en verantwoord
rentmeesterschap. De economie is er immers ten dienste van de mens
en de mens niet ten dienste van de economie. Duurzame welvaart
vraagt om zorg voor mens én schepping. Ik daag u dan ook uit
om dit concreet te maken en op Eindhoven Airport de
charterluchtvaart te destimuleren. Om niet over te gaan tot een
bevriezing van de provinciale opcenten op de
motorrijtuigenbelasting.
De eerste stap om de incidentele vermogensopbrengsten vanuit Essent
aan te wenden voor duurzame investeringen waarderen wij. Maar als u
de durf zou tonen om de gehele vermogensopbrengst van Essent te
benutten voor duurzame investeringen, zouden wij dat van harte
toejuichen.
De beleidskeuzes bij de ruimtelijke inrichting en bij de aanleg van
infrastructuur zullen vanuit een goed rentmeesterschap moeten
worden afgewogen. Vanuit respect voor de schepping. De Ecologische
Hoofd Structuur blijft voor ons een belangrijke leidraad bij
ruimtelijke en infrastructurele beslissingen. Wat onze fractie
betreft mag de bestuurlijke prioriteit om de EHS daadwerkelijk op
korte termijn te realiseren scherper worden aangezet.
U vindt onze fractie aan uw zijde in het streven om een sluitend
netwerk van waterwegen en havens te realiseren. Om het transport
over water te bevorderen.
Voorzitter, ik heb zo op enkele punten het bestuursakkoord waar
nodig willen bijsturen en waar mogelijk richting willen geven aan
de invulling van de ambities. Ik waardeer dat het akkoord op
hoofdlijnen is gesloten. Ik waardeer de lijn dat over nieuwe
beleidsinitiatieven eerst het debat in de Staten dient plaats te
vinden. Zo is er weer een nieuwe stap gezet in de verdere
ontwikkeling van het duale stelsel in onze Staten. Dit vergt ook
van de Staten een vervolgstap in dit proces. Laten wij ons als
Staten niet verleiden tot het voeren van het debat op detail niveau
maar op hoofdlijnen. Ik nodig vanaf deze plaats u dan ook uit om
tot een gezamenlijke statenagenda te komen met bestuurlijke
thema’s waarover het debat kan worden gevoerd en richting kan
worden gegeven aan de invulling van ambities.
Laat onze gezamenlijke inzet in de Staten gericht zijn op het
werkelijke welzijn van onze Brabantse inwoners. Het zou goed zijn
als we dat doen in afhankelijkheid van de zegen van God.
Hermen Vreugdenhil, Statenlid ChristenUnie-SGP Noord-Brabant
Reacties op 'Bijdrage debat bestuursakkoord 2007-2011'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.