Spoorlijn Utrecht-Breda nu of nooit!

DSCN1731dinsdag 16 december 2008 11:30

De ChristenUnie-SGP Statenfractie wil dat minister Eurlings de spoorlijn Utrecht-Breda verder onderzoekt, nu is gebleken dat gelijktijdige realisatie van de spoorlijn met de reeds geplande verbreding van de A27 tot 700 miljoen kostenbesparingen leidt. Deze 'audit' werd gedaan naar aanleiding van een motie van de ChristenUnie Tweede Kamerfractie.
Ondanks de mogelijke kostenbesparing ziet minister Eurlings geen reden om de aanleg van deze spoorlijn op korte termijn verder te onderzoeken. Reden hiervoor zijn de benodigde voorinvesteringen en mogelijke vertraging van de aanleg van de A27.

De ChristenUnie in de Tweede Kamer vraagt het onderzoek wel voort te zetten. Ernst Cramer: ,,Ik snap dat de minister nu focust op mogelijke vertraging en de kosten voor dit megaproject, maar 700 miljoen besparing is niet niks en zoveel vertraging hoeft er echt niet te zijn. De regio heeft aangegeven deze spoorlijn graag te willen en uit dit onderzoek blijkt dat de spoorlijn genoeg reizigers zal trekken. Het is nu of nooit. We moeten niet gelijk nee zeggen tegen de spoorlijn, maar de optie open houden".

Veel reizigers
Uit het onderzoek van het ministerie blijkt, dat de spoorlijn 54.000 tot 90.000 reizigers per etmaal zal trekken. "De provincie Brabant zou met deze nieuwe cijfers een goede maatschappelijke kosten-baten analyse moeten maken naar de spoorlijn. Deze spoorlijn is belangrijk voor de bereikbaarheid van de regio en geeft inwoners ook een echte keuze om de auto te laten staan en gebruik te maken van het openbaar vervoer. De geplande verbreding van de A27 en de synergievoordelen die met gelijktijdige realisatie te behalen zijn, is het nu of nooit voor deze spoorlijn." aldus Hermen Vreugdenhil.

Financiering
De nieuwe spoorlijn kost indien deze gecombineerd wordt met de A27 circa 3 miljard euro inclusief BTW. De ChristenUnie ziet mogelijkheden dit te financieren door co-financiering door de regio, publiek-private samenwerking, reizigersopbrengsten en door het inzetten van gelden uit de verlenging van het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport.

Archief > 2008 > december