
Geen atheïstische busreclame in Brabant

De Brabantse busvervoerders hanteren een beleid dat reclame van politieke of levensbeschouwelijke aard uitsluit. Daarnaast moet meningsuiting via busreclame voldoen aan de regels van de Reclame Code Commissie. Expliciete atheïstische reclame zal dan ook niet op de Brabantse bussen voorkomen. Dit antwoorden Gedeputeerde Staten op de vragen van de heer H. Vreugdenhil van de fractie ChristenUnie-SGP.
Archief > 2009 > maart
- 26-03-2009 26-03-2009 19:28 - 'Spoorlijn Breda-Utrecht kan verbreding A27 versnellen'
- 24-03-2009 24-03-2009 19:31 - Provinciale Staten 20 maart - (verslag)
- 24-03-2009 24-03-2009 09:50 - Verhouding tussen provinciale taken en financiële middelen in onbalans
- 20-03-2009 20-03-2009 12:13 - 6 april - bijeenkomst ChristenUnie Noord-Brabant
- 20-03-2009 20-03-2009 09:30 - Kijk en luister mee!
- 16-03-2009 16-03-2009 04:48 - Brabants Geluid maart 2009
- 13-03-2009 13-03-2009 13:09 - Wordt u de nieuwe commissaris in Brabant?
- 11-03-2009 11-03-2009 11:56 - Geen atheïstische busreclame in Brabant
- 10-03-2009 10-03-2009 22:06 - Commissievergaderingen 6 maart - (verslag)
- 10-03-2009 10-03-2009 19:55 - Provincie moet slimmer handhaven
- 05-03-2009 05-03-2009 21:45 - Sociaal en duurzaam investeren in de toekomst van Brabant
- 04-03-2009 04-03-2009 00:30 - “De provincie zet te kleine stapjes”
- 03-03-2009 03-03-2009 10:29 - Hulde aan de buurtbuschauffeurs!
Reacties op 'Geen atheïstische busreclame in Brabant'
Het reclamebeleid van de busvervoerders Arriva en Veolia en regels van de Reclame Code Commissie sluiten expliciet atheïstische reclame op (Brabantse) bussen uit. Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant hebben dat gisteren geantwoord op vragen van de provinciale eenmansfractie van ChristenUnie-SGP.
De bedrijven weren volgens eigen beleid zelf reclame van levensbeschouwelijke of politieke aard, aldus GS.
De kleine confessionele partij reageerde met de vragen op een plan van de humanistische denktank CFI (Center for Inquiry Low Countries) om op bussen de advertentietekst te plaatsen dat God (wellicht) niet bestaat. Volgens fractievoorzitter Hermen Vreugdenhil is de voorgestelde advertentiecampagne voor veel gelovigen krenkend.
De initiatiefnemer van de atheïsmecampagne, filosoof Floris van den Berg, zei deze week in Trouw dat volgens hem het humanisme geen ruimte biedt voor religie. "Als je wilt weten hoe de wereld in elkaar zit, is de wetenschap de beste methode. Daar past geen God of spiritualiteit in. Religieuze humanisten geloven in zaken die niet te bewijzen zijn, ze hebben er geen goede argumenten voor."
Ook merkte Van den Berg op: "Wat mij betreft verdwijnen boeken als de Bijbel en de Koran naar de archieven. Je moet andere mensen niet lastigvallen met wat je gelooft."
In Spanje, Zwitserland en Engeland rijden al bussen met de 'atheïstische reclame'. In Nederland liet eerder busbedrijf Connexxion al weten de slogans te zullen weren.
maart 11, 2009
DEN BOSCH – Op Brabantse bussen komt geen atheïstischereclame, meldden de Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant woensdag. Ook in andere Europese landen veroorzaakt de reclame deining.
Hermen Vreugdenhil van de provinciale eenmansfractie ChristenUnie-SGP had daarover vragen gesteld aan de Gedeputeerde Staten.
De humanistische denktank CFI (Center for Inquiry Low Countries) wilde in navolging van een Engelse organisatie de tekst op bussen plaatsen dat God waarschijnlijk niet bestaat. Het reclamebeleid van busvervoerders Arriva en Veolia en regels van de Reclame Code Commissie sluiten deze reclame echter expliciet uit.
De Engelse krant The Guardian schreef woensdag dat de reclame van de Christian Party, „Er is absoluut een God”, een recordaantal klachten heeft opgeleverd. De Engelse reclamecodecommissie zal de klachten echter niet onderzoeken omdat het zou gaan om verkiezingsmateriaal.
In Kroatië ontstond ophef over de slogan ”Geen God, geen meester” op een tram in Zagreb. De vervoersdienst liet de tekst na klachten al na een dag verwijderen, aldus de Croatian Times. Het gaat in tegen zijn marketing-beleid. Inmiddels hebben enkele organisaties bezwaar gemaakt, omdat de vrijheid van meningsuiting in het geding zou zijn.
Het CFI wilde bussen laten rondrijden met de tekst: "Er is waarschijnlijk geen god. Durf zelf te denken. En geniet van dit leven". De humanistische denktank vindt dat het tijd wordt dat de ongelovigen zich ook uit durven spreken "Het is tijd dat ook de rede van zich laat horen. Het is tijd voor een Nieuwe Verlichting. […] Kom op: denk na, wordt wakker, stop met piekeren: er is geen god."
In Engeland rijden al enige tijd bussen rond met daarop de Engelstalige versie van de atheïstische boodschap. Als antwoord daarop heeft een aantal christelijke organisaties toen besloten reclame te maken op bussen met teksten als: "Only the fool hath said in his heart, There is no God!"
De SGP is tevreden met het antwoord van de Gedeputeerde Staten. De partij vindt "dat bussen en trams niet gebruikt mogen worden in een soort religieuze propaganda-oorlog."