'Spoorlijn Breda-Utrecht kan verbreding A27 versnellen'

trein2donderdag 26 maart 2009 19:28

De verbreding van de A27 kan robuuster en sneller als er rekening wordt gehouden met de aanleg van een spoorlijn Breda-Utrecht. Tot die conclusie komen BAM en Goudappel Coffeng, tot aangename verrassing van de ChristenUnie. Ernst Cramer: ,,Hiermee is het argument van minister Eurlings, dat de spoorlijn leidt tot vertraging van de A27, teniet gedaan!"

Dinsdag 31 maart presenteren de initiatiefnemers een onderbouwing voor de aanleg van een nieuwe spoorlijn langs de A27. Het gaat dan onder andere om voorstellen voor een ‘business case'. Eén van de conclusies is dat de verbreding van de A27 kan worden versneld door het gebruiken van een ruimtelijke reservering voor de spoorlijn in het bouwproces.

Ernst Cramer: ,,Deze oplossing is behalve tijdbesparend ook toekomstvast. Mocht de spoorlijn er niet komen, dan kan de ruimte gebruikt worden voor de snelweg. Je hoeft dan geen viaducten meer aan te passen. Ik vraag me daarom af of je de kosten van een ruimtelijke reservering, die sowieso verstandig is, geheel moet toerekenen naar de spoorlijn. Robuust is het nieuwe credo van de minister. Dit voldoet daaraan."

De ChristenUnie is benieuwd naar de verdere resultaten van het nieuwe onderzoek van BAM en Goudappel Coffeng. ,,De minister kan niet om een uiterst serieus onderzoek heen, als de business case positief blijkt. De spoorlijn moet niet onmogelijk of onnodig duur worden gemaakt. Haast is daarbij wel geboden want iedereen wil snel een besluit over de A27," aldus Cramer.

Eerder presenteerden BAM en Goudappel Coffeng een onderzoek naar de vervoerswaarde en een kostenraming van de spoorlijn. Dit onderzoek is op verzoek van de ChristenUnie door het ministerie geauditeerd. Cramer: ,,Uit deze audit blijkt dat de spoorlijn 700 miljoen goedkoper kan als deze meelift met de A27 en dat de verbinding qua vervoerswaarde zelfs in het meest ongunstige scenario beter scoort dan de Hanzelijn. Waar wacht de minister nog op?"

Ondanks de argumenten van de ChristenUnie zag de minister in december nog geen reden om onderzoek te doen naar de spoorlijn en deze te betrekken bij de plannen voor de A27. De gunstige audit-resultaten waren voor de ChristenUnie aanleiding om de minister in een notitie vervolgvragen te stellen. Minister Eurlings heeft toegezegd daar deze maand op te reageren. "Het nieuwe onderzoek kan een impuls zijn voor een integrale aanpak van de A27 corridor. Door een combinatie te maken met een spoorlijn kan het een voorbeeld worden van de door alle partijen gewenste gebiedsgerichte benadering waarbij zowel wordt gekeken naar de auto als naar het OV en ook de relatie met ruimtelijke ordening. De echte Elverding-aanpak dus. Ik kan mij niet voorstellen dat de minister deze kans laat liggen," zegt Ernst Cramer die volgende week aanwezig zal zijn bij de presentatie van BAM en Goudappel Coffeng.

« Terug

Archief > 2009 > maart

Geen berichten gevonden