Sfeerverslag debat verkoop Essent

provinciehuis-den-boschmaandag 27 april 2009 22:07

Wellicht kent u dat gevoel; dat je wakker wordt en dat je het gevoel hebt dat er de dag voor je ging slapen iets heel belangrijks is gebeurt. Natuurlijk heeft u het allang gehoord via de diverse media maar de verkoop van Essent die zo zeker leek is met een nipte meerderheid weggestemd door provinciale Staten de uitslag 26 – 28, een “persoonlijk sfeerverslag”:

De Statendag begint eigenlijk al een dag eerder, donderdagavond komt de fractie nog even bij elkaar om de laatste puntjes op de spreekwoordelijke -i- te zetten. Eén ding was in ieder geval duidelijk; we hebben van het begin tot het einde een heldere, consistente en open houding in het debat gehad en die zullen we voortzetten. De voor ons benodigde voorwaarden om in te kunnen stemmen met de verkoop waren duidelijk maar verre van behaald.

Vrijdagochtend op de Tol in Sleeuwijk word ik opgehaald door Hermen Vreugdenhil. In de auto nog even wat zaken doorgesproken maar het onderwerp Essent kwam weinig aanbod, wel wat praktische zaken voor deze dag.

Bij het provinciehuis was het een drukte van belang de satellietwagens stonden al opgesteld en de SP aanhangers lagen voor de ingang van het provinciehuis. Inprincipe best een sympathieke actie want gratis reclame voor het bekende chocolaatje "NUTS" is toch nooit weg!?

Eindelijk binnen bemerk je snel dat het vandaag echt menens is, flink wat mensen op de publieke tribune en de media is vrijwel voltallig aanwezig. Hier en daar is er toch al een gespannen trekje op diverse gezichten af te lezen. Maar dat mag ook best, zeker als je, je bedenkt dat dit vrijwel de belangrijkste beslissing is die de Staten van Noord-Brabant sinds lange tijd heeft gemaakt (en wellicht de meest ingrijpende ooit!)

Vanuit onze fractiekamer volg ik het Statendebat via de live verbinding via internet, blijkbaar ben ik niet de enige ergens aan het einde van de ochtend staakt de uitzending via internet met de woorden ERROR, de server is overbelast door de vele bezoekers van de website. Snel ga ik naar het Statenveld om op het grote scherm de vergadering te volgen. Eerlijk is eerlijk wellicht is het debat in de statenzaal spannender om te volgen maar de service op het Statenveld ene stuk beter, een eigen tafel om op te werken en zo nu en dan wat drinken en een broodje is toch wel erg prettig zeker als je nog een lange dag voor de boeg hebt.

De eerste termijn verloop voor ons Statenlid Hermen Vreugdenhil vrijwel vlekkeloos, een helder en eerlijk betoog (klik hier om het te lezen) diverse mensen op de tribune melden later dat dit betoog "tenminste duidelijk was". Het was een NEE van de ChristenUnie-SGP fractie, aan de voorwaarden die wij vooraf hadden gesteld was geenszins voldaan.

CDA, D66, SP, Brabantse partij, Groen Links en PvdD hadden in de eerste termijn duidelijk aangegeven waar ze stonden. De eerste twee partijen waren unaniem voor de verkoop de overige partijen unaniem tegen... en dan missen we nog de PvdA en de VVD. De VVD zat de afgelopen tijd op de lijn: niet verkopen maar in de eerste termijn bleek dat de partij intern verdeeld was. De PvdA was ook niet zeker van haar zaak want waar ze vrijwel de hele periode hebben gestaan VOOR de verkoop van Essent en nu was er ineens twijfel. De PvdA wilde de verkoop koppelen (net als de ChristenUnie-SGP) aan de investering agenda. De PvdA pleitte voor een investering van 1 miljard euro aan duurzame energieontwikkeling. De desbetreffende gedeputeerde ging hier niet in mee.

In de tweede termijn vlogen de argumenten voor en tegen weer door de zaal, de grote afwezige in het hele debat was toch wel het CDA als grootste partij had ik zeker verwacht dat ze wat duidelijker hun zegje zouden doen. na de tweede termijn een schorsing, die duurde, en duurde, en... duurde en duurde...

Toen kwam eindelijk de VVD uit haar intern overleg. De schorsing was afgelopen en de stemming kon beginnen, maar helaas de PvdA gooide roet in het eten want ook deze partij zat nog in overleg. Ongeveer tien minuten later kwam ook de PvdA binnen. Met een bemoedigende opmerking van commissaris van de Koningin mevrouw Maij-Wegge die aangaf dat schorsingen in de Tweede kamer vaak langer duurde kon de stemming beginnen.

Een motie van de SP en GroenLinks tegen de verkoop van Essent kwam aanbod. Een spannend moment omdat niet duidelijk was wat de VVD en PvdA precies gingen doen... een hoofdelijke stemming dus elk Statenlid werd afgeroepen diverse VOOR's en TEGUN's passeerden de revue en uiteindelijk dus de 26 tegen 28 het voorstel werd aangenomen en met deze motie verwierp een meerderheid van de Staten het besluit om Essent te verkopen.

De race is nog niet gelopen en een feestje is het allerminst. De medewerkers van Essent blijven met een kater en nog meer onzekerheid achter. Ondanks dat ik 100% achter onze NEE-stem sta had achteraf wel een soort naargeestig gevoel over dit laatste. Ik vind dat wij als NEE-stemmers onze verantwoording moeten nemen tegenover de medewerkers en het bedrijf daarom ben ik blij met een onze fractie die helder, eerlijk en consistent werkt en ook nu dit debat is geweest aangeeft dat Essent op ons kan rekenen en dat moeten we dan ook waarmaken!

Mathijs Vos
(Medewerker ChristenUnie-SGP Statenfractie N-B)

Archief > 2009 > april