BESTEED GELD ROTONDEKUNST AAN VERKEERSVEILIGHEID IN DE REGIO

woensdag 09 september 2009 00:08

De 120 duizend euro die de provincie uittrekt voor rotondekunst op de N283 kan beter worden benut voor verkeersveiligheid in de regio. Dat stelt ChristenUnie-SGP fractievoorzitter Hermen Vreugdenhil in schriftelijke vragen aan het provinciebestuur. Een initiatief van Adri Burghout, SGP raadslid van de gemeente Aalburg, om de aankleding van de rotondes vanuit de lokale gemeenschap te organiseren geeft de provincie de gelegenheid om geld te besparen op kunst waar weinig mensen op zitten te wachten. “Het is bekend dat er in de regio verenigingen zijn die hier oren naar hebben. Ook hoveniersbedrijven zijn bereid om in ruil voor een kleine reclame-uiting voor de inkleding en het onderhoud zorg te dragen”, aldus Adri Burghout.

Een aantal jaren geleden heeft de Provincie Noord-Brabant het startsein gegeven voor de reconstructie van de N283. Daarin zijn een tiental rotonden opgenomen. “De inwoners uit de kernen gelegen aan de N283 zijn duidelijk ingenomen met de sterk veiligheidsverhogende verkeerspleintjes. Echter, de aankleding van de reeds gereed gekomen rotonden laat op zich wachten. De aanblik van de rotondes is op dit moment treurenswaardig, en dat stoort veel van de inwoners”, aldus Vreugdenhil.

Aanblik van de rotonde in Meeuwen
Ook het voornemen van de Provincie om kunst op een drietal ‘middenstippen’ te plaatsen spreekt de inwoners over het algemeen niet erg aan. “Men ziet het ‘visitekaartje’ van hun dorp veel liever aangekleed met een keurig en fleurig verzorgd stukje groenvoorziening. Daarover wordt in de regio al gebrainstormd”, aldus Burghout.

Er wordt bijvoorbeeld gedacht aan verenigingen die voor een jaarlijks af te spreken bedrag een rotonde adopteren en dus onderhouden. De vereniging verdient iets voor zichzelf. Het draagt bij aan de samenhorigheid van de gemeenschap. Het bevordert de inzet van mensen voor hun omgeving. En de provincie heeft voor een jaarlijks relatief laag bedrag nette rotondes op haar provinciale wegen. Zo snijdt het mes van meerdere kanten.

Het is bekend dat er in de regio verenigingen zijn die hier oren naar hebben. Maar ook wel personen die affiniteit hebben met de hoveniersbranche.

Een andere optie is om een hoveniersbedrijf een rotonde te laten adopteren. In ruil voor het verbinden van de bedrijfsnaam, bijvoorbeeld middels het bijplaatsen van een reclamebord van beperkte en van te voren af te spreken afmetingen, houdt deze een rotonde in orde. Vanzelf is het ook zaak dat vooraf goede afspraken worden gemaakt om de continuïteit van het onderhoud te waarborgen.

“Wanneer het onderhoud van de rotondes, door inwoners die trots zijn op hun omgeving en daar ook graag wat voor doen, gestalte kan krijgen, dan is het ook niet zo’n vreemde gedachte om de € 120.000,-, die nu bestemd is voor kunst op slechts 3 rotonden, te besteden aan verkeersveiligheid in de regio waar de rotondes liggen”, aldus Vreugdenhil.

“Wat zou het dan mooi zijn als de inwoners zelf een stukje verkeersveiligheid verdienen door er met eigen inzet zorg voor te dragen dat de voorportalen van hun woonplaats er netjes bij liggen”, aldus Burghout.

Leuke bijkomstigheid hierbij is dat de twee initiatiefnemers van deze plannen uit zowel het provinciale als het lokale bestuur elkaar hebben gevonden. De handen ineen hebben geslagen en met dit onderwerp aan de gang zijn gegaan. Een goed voorbeeld van samenwerking tussen volksvertegenwoordigers van de verschillende bestuurslagen.

Archief > 2009 > september