ChristenUnie dringt aan op spoorlijn Breda-Utrecht

1010727.JPGdonderdag 01 oktober 2009 16:34

Van de ChristenUnie Tweede Kamer fractie: Minister Eurlings gaat op verzoek van de ChristenUnie een Maatschappelijke Kosten Batenanalyse doen naar een mogelijk nieuwe spoorlijn tussen Breda en Utrecht. Ernst Cramer: ,,Ik ben blij dat de spoorlijn serieus wordt onderzocht. De vervoerswaarde van deze nieuwe spoorlijn is zo goed, dat we deze kans niet zomaar voorbij moeten laten gaan”.

Aanleiding voor het onderzoek is een rapport van BAM dat stelt dat bij een slimme combinatie met de reeds geplande verbreding van de A27 de spoorlijn mogelijk 700 miljoen euro goedkoper wordt. De minister wil daarom bij de verbreding van de A27 zo veel als mogelijk een toekomstige spoorlijn niet onmogelijk maken. Onduidelijk is wat het besluit van de minister voor de A27 nu financieel scheelt in de kosten voor een mogelijke later te realiseren spoorlijn.

Ernst Cramer: ,,Volgens de minister kan het voordeel van ruim 700 miljoen euro namelijk alleen worden bereikt met een voorinvestering van 1 miljard euro. Tegelijkertijd stelt de minister dat de aanleg van de spoorlijn in de middenberm of dicht bij de A27, de varianten waarbij je het grootste voordeel zou behalen, alleen uitvoerbaar is bij gelijktijdige realisatie met de verbreding van de A27. Dit kan volgens mij niet allebei waar zijn want bij gelijktijdige aanleg praat je over veel meer dan een voorinvestering”.

Kans groter

Volgens de ChristenUnie is gelijktijdige aanleg van de spoorlijn met de A27 echter niet nodig om toch het synergievoordeel van circa 700 miljoen euro te halen in de toekomst. Ook hoeft er geen vertraging te zijn voor de A27 en is de schatting van voorinvestering van 1 miljard veel te hoog. ,,Het enige wat nodig is, is dat er ruimte over wordt gelaten in de middenberm. Hiervoor moeten wat viaducten worden verbreed en meer grond aangekocht. Maar die grond is vrijwel zeker grotendeels ook al nodig voor de aanleg van de A27. Dus dat kun je niet als extra kosten voor de spoorlijn zien", aldus Cramer. Voordeel van het extra ruimte reserveren voor de spoorlijn is volgens de ChristenUnie verder dat de verbreding van de A27 eenvoudiger wordt met minder hinder voor de automobilist. ,,Mocht de spoorlijn er toch niet komen dan kun je als dat nodig is later veel makkelijker de A27 nog een keer verbreden”.

Nijpels

Momenteel onderzoekt een commissie onder leiding van Ed Nijpels de financierbaarheid en haalbaarheid van de spoorverbinding in opdracht van vijf gemeenten langs het traject. De resultaten worden in oktober verwacht. Cramer: ,,Ik ga er vanuit dat deze commissie zal aantonen dat de benodigde voorinvestering veel lager is dan de genoemde 1 miljard. Als de regio ook bereid is bij te dragen dan moet je voor een rijksbijdrage eerder denken aan een bedrag dat een factor 10 lager is. Dat is een verstandige investering als je daar in de toekomst 700 miljoen euro mee bespaard!”

« Terug

Archief > 2009 > oktober

Geen berichten gevonden