Verkoop de kerncentrale aan het Rijk

kerncentralewoensdag 03 maart 2010 16:17

Het Hof in Arnhem heeft bepaald dat de aandeelhouders van Essent de aandelen in de kerncentrale niet mogen verkopen aan RWE. “Op zich een uitspraak die ons verheugt. Wij pleiten ervoor de kerncentrale nu zo snel mogelijk aan het Rijk over te doen. Toch blijf ik met een wrang gevoel zitten. GS heeft de risico's van niet doorgaan van de verkoop altijd afgedaan als marginaal. In de wensen en bedenkingen van PS was het oplossen van de onduidelijkheden over de kerncentrale een voorwaarde voor verkoop van Essent. Ik ben blij dat onze fractie hier altijd heel kritisch over was en blijkbaar niet voor niets”, aldus Hermen Vreugdenhil.

De overnameprijs van Essent daalt daarmee met 950 miljoen. Een financieel echec voor Brabant van ruim 300 miljoen. De andere aandeelhouder van Borssele, het Zeeuwse energiebedrijf Delta had de rechtszaak aangespannen omdat het niet wilde dat Borssele in handen zou komen van een buitenlandse private onderneming. Ook een meerderheid in de Tweede Kamer vond dat de kerncentrale in publieke handen moest blijven.

Toen RWE het Nederlandse Essent overnam, bleven de aandelen die Essent had in Borssele, achter bij de oorspronkelijke aandeelhouders van Essent, gemeenten en provincies. De uitspraak van het hof in Arnhem houdt in dat Essent in feite niet mag meewerken aan het overdragen van de aandelen in Borssele aan RWE.

Minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken toont zich tevreden met de uitspraak van het gerechtshof. ,,Ik heb destijds mijn vraagtekens gezet bij dit deel van de overname van Essent door RWE.”

De ChristenUnie-SGP fractie is niet ontevreden dat de kerncentrale niet in buitenlandse private handen komt. Wel over de wijze waarop dit besluit tot stand is gekomen. “We zullen nu de kosten moeten dragen van een zelfstandig management Publiek Belang Elektriciteitsproductie: ofwel voormalig aandeelhouders Essent. We lopen een al ingeboekt bedrag van 950 miljoen 'mis' en staan voor een stevige renovatievraag de huidige kerncentrale. Dit betekent dat waar we eerst grootaandeelhouder waren van één uitstekend functionerend energiebedrijf (Essent) we nu grootaandeelhouder zijn van een zelfstandige kerncentrale en ook nog eens van Essent Milieu, het onderdeel dat onverkoopbaar bleek. Ook zal de bouw van een tweede kerncentrale naast Borssele veel stof doen opwaaien. Ik denk niet dat we die discussie op zo een gevoelig thema met 50 publieke aandeelhouders moeten voeren. Dat gaat niet goed komen. Het lijkt me het beste als we de kerncentrale maar aan de Rijksoverheid doorverkopen. Daar hoort de afweging over kernenergie het beste thuis,” aldus Vreugdenhil.

Archief > 2010 > maart