Is dit de verkoop van Essent waard?

maandag 11 oktober 2010 17:20

In de laatste Statenvergadering formuleerde de PvdA een eis aan het college. Een majeur deel van de verkoopopbrengst van Essent (1 miljard) moet naar duurzame energie gaan. De voltallige Statencommissie vond dat het geld door de Brabanders opgebracht ook weer de Brabanders moest toekomen. In beide eisen kan ik me goed vinden. Maar het college van Gedeputeerde Staten denkt hier heel anders over. Hun investeringsstrategie stemt me niet vrolijk. Is dit de verkoop van Essent waard?

Het college wil van Brabant de Europese topregio voor kennis en innovatie maken. Dat vraagt om investeringen op het gebied van energie en economie, cultuur, sport, mobiliteit, erfgoed en landschap. Met een aantal van die investeringen kan ik prima leven, al is veel daarvan ook gewoon je taak als provincie. Toch is het college vergeten dat zij beloften heeft gedaan bij de verkoop van Essent. De PvdA werd over de streep getrokken met mooie toezeggingen. ‘Als er maar een meerderheid voor de verkoop is dan masseren we de toezeggingen later wel weer weg’ lijkt de redenering van het college te zijn.

Blijkbaar is het masseren zo succesvol geweest dat het college de eis van de PvdA pareert met een voorstel dat het Essent geld inzet voor de ‘Kunst van het Samen Leven’ en het ‘Olympisch Plan Brabant: versterking sportinfrastructuur’ gaat het onder meer om versterking van de culturele infrastructuur en topsportvoorzieningen voor paardrijden, hockey, voetbal, wielrennen en zwemmen.

Wat mij betreft houden we vast aan de eis en de toezegging aan de PvdA. De komende maanden zal blijken wat een eis van een coalitiepartner voorstelt. De komende maanden zal blijken of we er in slagen om het geld opgebracht door de Brabanders terug aan de Brabanders met de energierekening als vehikel.

Hermen Vreugdenhil

Archief > 2010 > oktober