"Leefbaarheid moet verbeteren rondom spoor Moerdijk"

spoormoerdijkvrijdag 10 juni 2016 14:50

"Neem de zorgen van de bewoners rondom het spoor Moerdijk, Halberberge en Roosendaal serieus" benadrukt Statenlid Hermen Vreugdenhil van ChristenUnie-SGP Brabant bij het college van de provincie "De inwoners van deze gemeentes wachten al jaren op concrete en uitvoerbare plannen rondom het goederenvervoer op het Noord-Zuid Trace in West-Brabant. Ze maken zich zorgen over de trillingen en het lawaai. En deze zorgen nemen toe. Tijdens een gezamenlijk werkbezoek met lokale ChristenUnie-fractie afgelopen week in Zevenbergen hebben we kunnen horen en voelen wat de herrie en trillingen doen met het woongenot en leefbaarheid".

Bert Schreuders van de ChristenUnie Moerdijk vult aan "Het goederenvervoer is de laatste jaren al enorm toegenomen en de verwachting is dat dit nog meer zal worden de komende jaren".

"Het is goed om te zien dat staatssecretaris Dijksma aan een robuuste, veilige en stille Brabant Route wil werken, maar ook het Noord-Zuid trace moet een aandachtspunt zijn. In gesprek met de lokale Klankbordgroep in Zevenbergen is aangegeven dat zij meer duidelijkheid willen. Het is belangrijk dat er een betere controle komt op het vervoer van gevaarlijke stoffen en dat er snel plannen worden gemaakt voor een veiliger en stiller vervoer. De Provincie moet zich hier bij het Rijk nog steviger voor inspannen" aldus Vreugdenhil.

In een breed ingediende motie vraagt de ChristenUnie-SGP aan de provincie uiterlijk in juli te rapporteren over de stappen die gezet worden om tot een veiliger en leefbaarder Brabants Spoor te komen. De motie is unaniem aangenomen.

Archief > 2016 > juni