'Ook bij mij moet er brood op de plank'

Pieter Pruissers1.jpgzaterdag 04 maart 2023 10:04

Keukentafelgesprek Kamerlid Pieter Grinwis (CU) met ondernemers in Sprang Capelle.

De boeren hebben het niet makkelijk. De landelijke overheid, de provincie Noord-Brabant, verschillende steden, belangengroeperingen: allemaal vinden ze iets van de agrariërs. 'Er wordt heel veel over boeren gesproken, maar niet zoveel met,' aldus de Brabantse CU-SGP lijsttrekker Anne Schipper. Samen met CU-Tweede Kamerlid Pieter Grinwis en Henk van Zelst, huidige statenlid ChristenUnie-SGP ging hij vandaag in gesprek, aan de keukentafel bij Wouter Pruijssers in Sprang Capelle, met een aantal boeren en een bestuurslid van de ZLTO de Langstraat. Onderwerp van gesprek was de wijze waarop landbouw, natuur en burger op een goede manier aan elkaar worden verbonden. In het gesprek kwamen drie belangrijke punten naar voren.

Boeren moeten perspectief krijgen. Met de stikstofkaarten van minister van der Wal in de achterzak krijgen ze van de banken geen geld meer. Ook levert de derogatie acute problemen op. Een bijdrage voor het beheer van de bufferstroken helpt de boeren en is behoud van het landschap. ZLTO  Patrick Spierings “Zie de boeren als ondernemers. Wanneer zij een deel van hun land beschikbaar stellen, is het realistisch hier ook een vergoeding voor te geven. Een bedrijf dat zijn ruimte verhuurt krijgt hier toch ook een vergoeding voor? Zie ook ons 10 puntenplan, hoe het wel kan !”

Gedeeld sentiment is dat de Provincie Noord-Brabant de wil moet hebben om er met de boeren uit te komen. Henk van Zelst, “Onze fractie heeft hier nadrukkelijk aandacht voor gevraagd. Tot op de dag van vandaag is het erg stil……...” Wanneer er goede alternatieven op tafel komen, is er een oplossing mogelijk. “Boeren zijn immers niet het probleem, maar de oplossing”. Maar nu lijkt het meer op een doelbewuste sanering.

De boeren moeten serieus genomen worden. Vanaf dag 1 moeten ze in gebiedsprocessen meegenomen worden. Nu is de praktijk dat er vaak al een eindoplossing ligt waar dan alleen nog ja tegen gezegd mag worden. Schipper: "Ik zou ook boos worden wanneer iemand mij kwam vertellen dat ik mijn baan moet opzeggen zonder dat ik weet wat hiervoor in de plaats komt. Ook bij mij moet er brood op de plank komen.”

ChristenUnie-SGP wil werk maken van de natuur. We zien met lede ogen aan dat gebiedsprocessen haperen. Op het moment dat er samen met de boeren nagedacht wordt over een toekomst voor landbouw en natuur is er echt perspectief voor de natuur.

Tweede Kamerlid Grinwis: “Met een gezamenlijke aanpak komen we er sneller uit en werken we echt aan herstel van de natuur. We verspillen nu veel tijd aan polarisatie en discussie. Erg zonde!”