Twee fietstunnels voor N284 Bladel

N284.pngvrijdag 02 februari 2024 14:34

De N284 tussen Hapert en Reusel krijgt toch 2 fietstunnels ter hoogte van Bladel. De provincie had aanvankelijk besloten dat bij de herinrichting van de N284 deze tunnels niet opgenomen zouden worden. Dit vanwege de hoge kosten die deze tunnels met zich meebrengen en het feit dat ze niet noodzakelijk waren.

Vragen
ChristenUnie-SGP heeft samen met Lokaal Brabant in mei 2023 vragen gesteld over de gang van zaken. ‘Ik zou de gedeputeerde op willen roepen om te kijken of hij er met de gemeente samen constructief uit kan komen, juist om te voorkomen dat we in een mediation traject terecht komen’, aldus Anne Schipper, fractievoorzitter van de ChristenUnie-SGP. Gedeputeerde heeft toen toegezegd in de stuurgroep verder te willen praten over een oplossing, maar dat er dan iets zou moeten veranderen aan de verhouding van het aandeel gemeente-provincie.

Kosten
De wending kwam toen de gemeente Bladel en de provincie nieuwe afspraken hadden gemaakt over de verdeling van de kosten. De gemeente Bladel en de provincie delen de kosten voor de tunnel aan de Europalaan (Egyptische Poort) met een verhouding van 49 om 51%. Dit betekent een bedrag van €2,2 miljoen voor de provincie en €2,3 miljoen voor de gemeente Bladel. Een eventuele fietstunnel bij kruispunt Lang Trekken moet wel volledig door de gemeente Bladel worden betaald.

Mooie aanvulling
De gemeenteraad van Bladel moet nog instemmen met het bovenstaande voorstel. ‘We zijn blij dat de gemeente Bladel en de provincie uiteindelijk tot een constructieve oplossing zijn gekomen. Iedereen is erbij gebaat dat de weg zo snel mogelijk wordt opgeknapt. Deze twee fietstunnels zijn een mooie aanvulling op het bestaande tracé. Zo houden we ook onze kleinere kernen goed en veilig bereikbaar, ook voor fietsers. En de doorstroming van het overige verkeer is ook beter, twee tunnels betekent immers ook twee stoplichten minder’, aldus Schipper.