Versterk de leefbaarheid in kleine kernen

pexels-maria-orlova-4946392.jpgvrijdag 17 november 2023 13:20

De voorzieningen in kleine kernen staan vaak onder druk. Dit is voor de bewoners van kleine kernen, en dan met name ouderen, een lastige ontwikkeling.

Een buurtsuper geeft een stuk onafhankelijkheid. Mensen die geen auto meer kunnen rijden hebben toch de mogelijkheid om zelf naar de winkel te gaan. Daarnaast heeft het een sociaal aspect. Een winkel is immers een ontmoetingsplek en onmisbaar in de strijd tegen eenzaamheid. De ChristenUnie-SGP heeft daarom samen met het CDA een motie ingediend om samen met gemeenten en maatschappelijke organisaties te onderzoeken welke maatregelen genomen kunnen worden om het voorzieningenniveau in kleine kernen te versterken. ‘We zien hoe belangrijk het is voor mensen om in hun eigen dorp een boodschapje te kunnen doen, een pakketje af te kunnen geven of even een bakje koffie en een goed gesprek te halen. We hopen echt dat de provincie de handen ineenslaat met gemeenten, organisaties en inwoners om de kleine kernen leefbaar te houden’, aldus Anne Schipper, fractievoorzitter voor de ChristenUnie-SGP. De motie is goed ontvangen door het college en kon rekenen op steun van alle partijen, met uitzondering van de VVD.